BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 28, 2009

Kemahiran guru melahirkan pelajar cemerlang

This is my ip homework..
tah paper watnye...juz nak recheck ble buka blog sebab background black so my eye tak la silau sangat..huhuhuhuhu..
saket lutut la sebab merentas desa pagi tadi...............
Rindu pjat...dia bz tahap PM....
tapi tak pa la selesai jugak kusus kawennyer tak la memeningkan pala me...huhuhuhu
wawawawa..sedey me sorg2 kat umah ni....tok p majlis tunang anak tok su....huhuhuhuuhu....Tahirah ada gak ajak p lepak umah diorg tapi macam malas nak patah lik lak...
and one more thing cc tutup lak ..me tak print lagik tugasan BM..huhuhuh sok kena marah la ngan huda and epol...sowi ek geng......
TUGASAN 3

Pendidikan berperanan sebagai pembentukkan insan yang seimbang dan harmonis seterusnya menjadi warganegara yang cekap, berkeratrampilan, beretika, berilmu, beriman, kreatif dan berinovasi. Dengan erti kata lain pendidikan mampu melahirkan seorang insan yang berketrampilan seperti yang diharapkan dalam Falsafah Pendidikan. Pada zaman globalisasi yang penuh cabaran dimana ilmu tersebar luas dan boleh didapati dimana-mana, seperti kata pepatah “ Ilmu dihujung jari”. Maka guru berperanan penting membimbing anak-anak memilih dan mengasingkan ilmu yang baik dan ilmu yang patut dijauhi. Zaman globalisasi ini anak-anak bukan sahaja perlu mempunyai pengetahuan malah kemahiran baik dari segi teknikal dan juga skill agar dapat bersaing di peringkat antarabangsa.
Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

Guru adalah nadi kepada sekolah. Profesionalismenya adalah kunci kepada peningkatan kualiti (Jemaah Nazir, 2001). Kualiti yang dimaksudkan bukan sahaja kepada kualiti proses malah yang lebih utama ialah kualiti outputnya (hasil). Perkara ini tidak mungkin dicapai jika individu, kumpulan, kelompok dan organisasi tidak cekap dan tidak berkesan. Maka itulah sumber manusianya perlu dibangunkan secara bersepadu menerusi latihan-latihan tertentu bagi memastikan setiap individu itu dapat mengembangkan potensi dan bakatnya. Pengalaman-pengalaman yang diterima menerusi program pembangunan profesional ini sama ada ianya bersifat latihan-latihan khusus atau pun pengalaman sebenar di tempat kerja sudah barang tentu membolehkan atau mengupayakan guru-guru bertindak atau berpelakuan secara berkesan untuk meningkatkan kualiti pendidikan sekolahnya.
Guru Pembina Negara bangsa, guru yang berkemahiran melaksanakan tugas dengan tingkah laku yang professional dan beriltizam penuh kepada keperluan etika dapat melahirkan pelajar yang seimbang dari segi emosi, rohani dan intelektual. Ini kerana guru merupakan contoh dan aspirasi bagi anak-anak, sahsiah guru yang cemerlang dan komitmen yang diberikan dapat membentuk anak didik menjadi insan yang bersepadu dan dapat memahami peranan dan tanggungjawab mereka terhadap masyarakat dan seterusnya terhadap Negara .
Selaras dengan Tema Guru 2003 iaitu “ Guru Berkualiti Inspirasi Negara” Tema ini mengambarkan bahawa seorang guru yang berkualiti mestilah memiliki ciri-ciri guru cemerlang untuk melahirkan tenaga kerja yang dicitakan oleh sesebuah Negara sejurus merialisasikan Falsafah Pendidikan Negara. Seorang guru yang berkualiti sentiasa memiliki sikap tidak puas hati terhadap keupayaan diri sendiri dan sentiasa ingin belajar bagi menambahbaikkan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang ada. Kesungguhan guru mempelajari dan mempertingkatkan lagi kepakaran dapat menyediakan ilmu pengetahuan yang terkini untuk meningkatkan batas kemampuan pelajar dan seterusnya masyarakat ke tahap yang paling maksimum untuk bersaing diperingkat antarabangsa. Adakalanya pelajar bertanya perkara yang melebihi sukatan peljaran atau kurikulum yang tertera dalam buku teks. Sekiranya guru berkebolehan menjawab dengan tepat bersama fakta dan bukti yang kukuh, pasti akan menimbulkan minatt, keyakinan, dan kecenderungan pelajar untuk mengikuti perkembangan. Lebih menarik jika guru dapat mengaitkan ilmu tersebut dengan kehidupan seharian mereka, jadi pelajar akan menilai ilmu yang dipelajarinya adalah berguna untuk dirinya untuk masa depan. Sekiranya guru tidak mempunyai kemahiran dan kepakaran dalam subjek guru akan menyebabkan pelajar kurang berkeyakinan kepada guru tersebut dan hilang minat untuk belajar kerana guru gagal untuk menjawab pertanyaan dan sentiasa akan menghalang pelajar-pelajar dari bertanya.
Penonton akan terpesona dengan persembahan dan jalan cerita yang menarik dalam sesebuah drama atau pementasan. Jesteru itu, kemahiran guru dari segi komunikasi, dengan penyampaian yang jelas dan mudah difahami pelajar akan menbuat pelajar lebih berminat dan akan mengikuti pelajaran hingga tamat. Kemahiran guru dengan mempelbagaikan gaya dan penyampaian maklumat dalam bahasa dan formula yang mudah akan menjadikan pembelajaran pelajar lebih efektif dan komited. Kepelbagaian gaya bahasa dan penerangan yang jelas akan memudahkan pelajar menerima dan memahami isi pelajaran dan seterusnya akan meningkatkan lagi prestasi pelajar. Guru juga seharusnya mempunyai kemahiran menyoal pelbagai jenis soalan. Di antara tujuan penyoalan ialah untuk mendapatkan maklumat, menguji kefahaman, menimbulkan kepekaan, menarik minat , membayangkan jawapan, dan mengukuhkan pemahaman. Soalan-soalan provokatif juga boleh memberi rangsangan dan motivasi untuk pelajar berfikir secara konstruktif dan inovatif.
Untuk melahirkan pelajar yang cemerlang seorang guru yang mempunyai prestasi dan kemahiran profesionalismenya diperlukan. Kejayaan guru sebagai pengajar bergantung pada perancangan mengajarnya untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah merupakan medan peranan dimana guru hendaklah menguasai kemahiran merancang dengan baik untuk keberkesanan pengajaran dan pembelajaran supaya pelajar dapat mencapai tahap pembelajaran yang maksimum. Guru hendaklah bijak dalam merancang isi pengajaran yang sejajar dengan objektif pelajaran, strategi dan kaedah pengajaran dan juga aktiviti – aktiviti pengajaran-pembelajaran. Pengurusan bilik darjah yang tersusun meja dan kerusi dalam suasana yang sesuai dengan perancangan pengajaran juga sangat penting supaya pembelajaran berjalan dengan harmoni. Rancangan mengajar yang baik perlu meliputi pelbagai alat bantuan mengajar , jadi isi pelajaran rancangan mengajar yang telah disusun dengan baik mudah akan menghasilkan suasana yang menarik dan lebih efektif.
Prinsip seorang guru adalah mengajar dan mendidik. Pengajaran merupakan proses yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu. Guru yang berkemahiran dalam pengajaran adalah guru yang bijak menggunakan pendekatan tertentu dalam teknik pengajarannya. Mengajar meliputi aktiviti memotivasi pelajar-pelajar. Guru yang bijak mengenal pasti sifat dan keperluan pelajar supaya dapat menggunakan pendekatan yang sesuai, tepat dan betul supaya prosem pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan efektif. Ini kerana tidak semua pelajar memerlukan pendekatan yang sama. Pengfajaran yang berkesan dapat memotivasikan pelajar dan membentuk pelajar menjadi lebih berdisiplin juga dapat memberikan interaksi positif dalam pembelajaran, selain itu teknik pengajran guru yang efektif dapat membimbing pelajar dengan lebih baik dengan menjalankan aktiviti pengukuhan. Pencapaian objektif pelajaran dapat dicapai pada kecekapan guru mengendalikan pengajaran dan pembelajaran. Maka pelajar akan mendapat ilmu pengetahuan dengan lebih berkesan dan mencapai objektif Falsafah Pendidikan.
Kini, fungsi guru bukan sahaja hanya pengajar tetapi juga memainkan peranan penting sebagai pemudahcara untuk membimbing, memotivasi dan mengerakkan pelajar untuk menjalankan aktiviti pembelajaran terutamanya pembelajaran computer dan juga eksperimen. Oleh itu, guru hendaklah menguasai kemahiran pemudahcara demi melicinkan proses pembelajaran dan memperoleh keberkesanan optimum daripada aktiviti pembelajaran. Sebagai pemudahcara guru haruslah menyediakan segala perancangan pengajaran dan pembelajaran yang sistematik dan alat bantu mengajar yang mencukupi serta sesuai supaya semua pelajar dapat menyertai semua aktiviti yang dijalankan. Ini dapat meningkatkan tahap keyakinan pelajar dalam diri masing-masing dan dapat menerapkan nilai-nilai murni dalam setiap diri pelajar dengan bekerjasama antara satu sama lain. Pelajar akan terlibat secara aktif dalam aktiviti pembelajaran dengan menggunakan teknik menyoal samada lisan atau bukan lisan. Suasana pembelajaran yang positif dapat diwujudkan dan pelajar dapat melihat, mendengar dan merasai pembelajarn yang dijalankan memudahkan mereka lebih memahami dan mendorong mereka untuk lebih mendalami dan mengkaji. Seorang guru sebagai pemudahcara perlu menguasai teknik penyoalan semasa set induksi supaya secara tidak langsung dapat membantu pelajar menginat kembali pengetahuan lepas yang berkaitan dan menerapkan dengan kehidupan semasa mereka.
Berdasarkan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) seperti dinyatakan berikut yang merupakan arah haluan, asas dan sumber inspirasi matlamat guru dan matlamat pendidikan guru.
“guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi Negara serta menyanjung aspirasi Negara serta menyanjung warisan kebudayaan Negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.”
Matlamat pendidikan guru adalah untuk melahirkan guru yang berkualiti dari pelbagai aspek dan menguasai pelbagai ilmu dan juga kemahiran untuk mencapai kecemerlangan pendidikan dan mencapai matlamat Falsafah pendidikan bagi melahirkan insan yang dapt berbakti pada Negara, bangsa dan cemerlang di persada dunia.
ME RASA KENA EDIT BANYAK LOOOOOOORRRRRR










Wednesday, February 25, 2009

Rindu Pada kak...................



Semenjak dua hari ni..........aku bangun pagi


Pasti aku teringat pada seseorang....


Rindu sangat...sayu...sedih..........


Sayang sangat nak tinggal kan....


seperti tak nak hilang dia.....





Pelikkan kita rindukan seseorang tapi kita hanya ingatkan kenangan lama sahaja...


Wajahnya pun ku tak pasti lagi bagaimana.........





Aku sangat rindukan dia......sayang sangat......


Harap dapat lihat dia...dapat jumpa......


Dapat memeluk dan mendodoikan dia....

Kenangan....
......Tapi perasaan ni muncul tiba2..........

Monday, February 23, 2009

laras Bahasa

LARAS BAHASA

Friday, February 20, 2009

Aku dan Dia

Tiba saatnya kita saling bicara
tentang perasaan yang kian menyiksa
tentang rindu yang menggebu
tentang cinta yang tak terungkap

Sudah terlalu lama kita berdiam
Tenggelam dalam gelisah yang tak teredam
Memenuhi mimpi-mimpimu malam kita


Duhai cintaku, sayangku, lepaskanlah
Perasaanmu, rindumu, seluruh cintamu
Dan kini hanya ada aku dan dirimu
Sesaat di keabadian

Jika sang waktu kita hentikan
Dan segala mimpi-mimpi jadi kenyataan
Meleburkan semua batas
Antara kau dan aku, kita



Duhai cintaku, sayangku, maafkan lah daku....kerana tak dapat menjadi yang terbaik untukmu.....

Tuesday, February 17, 2009

Jurnal pendidikan

Saturday, February 14, 2009

Perkembangan manusia

Friday, February 13, 2009

OlahraGA !!!! cayuk! cayuk!



Posing2 sambil berkerja

walaupun pagi berlari lari dua round IpsaH..but we all still strong to do kerja kebajikan pada maktab..cayuk klass Q cayuk!









caYuk! Cayuk!



mari kiter berkerjasama..



Apa Yang penting...kerja sama...



Apa Yang penting...kerja sama...



Apa Yang penting...kerja sama...



Itu la yang kami nyanyi sambil buat kerja







HisHam...pak cik tua dalam Klass Q..


(hehehehe jgn maree)

Saturday, February 7, 2009

SeMua org mahU Yang TerBaik

hari Ni...entah mengapa...sayu....
sedih sangat bile pjat cakap pasal hal2 baju pengantin ni...
Tah nape sensitif sangat.....huhuhu
sedih....
kalau boleh memang nak wat yang terbaik...
Tapi kadang2 apa yang kiter nak bkan semua bleh dapat....
hmm...banyak kengkangan.....
masuk je Maktab ni..bz..
banyak mende tak dapt fokus kan...
me kena fokus ke maktab...bz.............

hmm..malas la pikir...bek pikir nak p camping nant...huhuhuhuhu

Thursday, February 5, 2009

BOLA BALING

Hidup di Ipsah...
asgnment memang belambak
=D
tapi tak kisah la...sebab happy....
best class Q cayuk...cayuk...



Bola Baling

Permainan bola baling berasal dari Eropah. Permainan ini merupakan satu permainan yang telah diubahsuai dari permainan-permainan seperti Czeska Hasenka di Czehoslovakia, Handbold di Denmark dan Korball serta Raffbold di Jerman. Semasa perang dunia kedua permainan ini dikenali sebagai Torball yang dimainkan seramai tujuh orang. Pada tahun 1917, bilangan pemain telah ditambah menjadi sebelas orang dan dimainkan di padang bola sepak. Permainan ini telah diasaskan oleh Heizer di Jerman.

Pada tahun 1926, Kesatuan Olahraga Amatur Antarabangsa (IAAF) telah menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menyelaraskan permainan ini. Pada tahun tersebut juga, Kesatuan Bola Baling Amatur Antarabangsa (IAHF) telah ditubuhkan oleh Avery Brudge di Amsterdam. Seterusnya pada tahun 1936, bola baling buat pertama kalinya dipertandingkan dalam sukan Olimpik yang diadakan di Berlin. Enam buah negara telah menyertainya dan negara Jerman telah muncul sebagai juara. Pada tahun 1938 sekali lagi, Jerman menjadi juara dalam Kejohanan Bola Baling Sedunia di mana 10 buah negara telah menyertainya. Pada tahun1946 (IAHF) telah ditukar kepada Kesatuan Bola Baling Antarabangsa (IHF). Kesatuan ini menggalakkan permainan menggunakan tujuh orang sepasukan. Sekali lagi Kejohanan Bola Baling Sedunia telah diadakan pada tahun 1956 dan kali ini Sweden pula telah menjadi juara. Pada tahun 1956, undang-undang permainan ini telah diubahsuai dan diguna pakai sehinggalah ke hari ini.

Antara negara yang menguasai permainan ini ialah Jerman, Yugoslavia, Rusia, Romania, Czechoslovakia, Hungury dan juga Poland. Di Asia, Jepun, China dan juga Korea adalah antara negara yang terkuat di mana pasukan wanita Korea Selatan telah memenangi pingat emas dalam Sukan Olimpik tahun 1988 manakala pasukan lelaki telah memenangi pingat perak.
Pada hari ini, sebanyak 68 buah negara telah mendaftar dengan IMF. Sementara itu, Kesatuan Bola Baling Asia pula telah ditubuhkan pada tahun 1974 semasa Sukan Asia di Teheran sedang berlangsung.. Ibu pejabat kesatuan ini ialah di Kuwait.

Permainan bola baling di Malaysia dianggap satu permainan yang baru. Ia mula diperkenalkan pada tahun 1976 oleh Lim Hock Han. Persatuan Bola Baling Olimpik Selangor dan Wilayah Persekutuan secara rasminya telah didaftarkan pada 11 Sep. 1985. Cheah Hai Su telah dilantik sebagai presiden dan Lian Chin Nam sebagai Naib Presiden. Pada tahun 1986 persekutuan ini telah menjadi ahli gabungan Kesatuan Bola Baling Asia. Kejohanan Bola Baling Terbuka Selangor dan Wilayah Persekutuan yang pertama telah diadakan pada 2 Jun 1982. Kejohanan Bola Baling Kebangsaan pula telah diadakan pada 7 Dis. 1985 dimana 11 pasukan telah mengambil bahagian.

Mulai tahun 1987, permainan bola baling telah diterima sebagai satu permainan yang dipertandingkan di peringkat kebangsaan di bawah kelolaan Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM). Di peringkat sekolah, MSSM telah menganjurkan dua kursus iaitu di Kompleks TUDM, Lumut tahun 1985 dan di Sekolah Menengah Sains Selangor pada tahun 1986 untuk melatih guru dari semua negeri dalam aspek kejurulatihan dan pengadilan. Di maktab perguruan pula, permainan ini telah disenaraikan dalam kegiatan kokurikulum pelajarnya dan menjadi salah satu permainan yang dipertandingkan antara maktab-maktab perguruan dalam Pestarama Maktab mulai tahun 1985.

Sejarah Bola Baling
Permainan bola baling berasal dari Eropah. Permainan ini dikatakan berasal daripada permainan Urania di Yunani, Harpaston di Rom dan Fangballspiel di Jerman pada zaman dahulu. Pada abad ke-19, munculnya permainan yang agak sama dengan permainan bola baling seperti Czeska Hasenka di Czehoslovakia, Handbold di Denmark, Hazena di Bohenia, Gandbol di Ukraine dan Korball serta Raffbold di Jerman. Permainan bola baling moden pertama kali dimainkan di Denmark, Jerman, Norway, Scandinavia dan Sweden pada akhir abad ke-19. R.N. Ernst membentuk undang-undang permainan bola baling pada tahun 1897 manakala Holger Nielsen membentuk undang-undang permainan ini pada tahun 1898. Undang-undang lain untuk permainan ini pula dibentuk oleh Max Heiser, Karl Schelenz dan Erich Konigh pada tahun 1917. Undang-undang ini ditingkatkan lagi oleh Karl Schelenz pada tahun 1919. Pertandingan bola baling antarabangsa yang pertama untuk pasukan lelaki diadakan antara Jerman dan Belgium pada tahun 1925. Sebaliknya, pertandingan bola baling antarabangsa yang pertama untuk pasukan perempuan diadakan antara Jerman dan Australia pada tahun 1930. Kedua-dua pertandingan ini dijalankan bawah undang-undang tersebut.

Pada tahun 1926, Kesatuan Olahraga Amatur Antarabangsa (IAAF) telah menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menyelaraskan permainan ini. Hasilnya satu undang-undang antarabangsa permainan bola baling ditubuhkan. Pada tahun 1928, Kesatuan Bola Baling Amatur Antarabangsa (IAHF) telah ditubuhkan oleh Avery Brudge dan dianggotai 11 buah negara sempena Sukan Olimpik di Amsterdam. Seterusnya pada tahun 1936, bola baling buat pertama kalinya dipertandingkan dalam Sukan Olimpik yang diadakan di Berlin untuk pasukan lelaki.

Enam buah negara telah menyertainya dan negara Jerman telah muncul sebagai juara. Namun demikian, permainan tersebut telah dibatalkan dalam senarai permainan Sukan Olimpik. Permainan dipertandingkan semula dalam Sukan Olimpik di Munich pada tahun 1972. Pada tahun 1976, permainan bola baling untuk pasukan perempuan dalam Sukan Olimpik dimulakan. Pada mulanya, bola baling dimainkan 11 orang pemain di padang sepak tetapi akhirnya ia berkembang menjadi permainan dalaman yang dimainkan 7 orang pemain disebabkan cuaca yang buruk di utara Eropah. Akibatnya permainan ini berkembang dengan pesat dan meluas di seluruh Eropah. Permainan bola baling secara dalaman dan luaran sama-sama-sama mendapat sambutan baik dan terkenal sehingga tahun 1960. Pada tahun 1965, jawatankuasa Sukan Olimpik telah menggariskan permainan bola baling sebagai permainan dalaman yang disertai oleh 7 orang pemain.

Pada tahun 1938 sekali lagi, Jerman menjadi juara dalam Kejohanan Bola Baling Sedunia di mana 10 buah negara telah menyertainya. Pada tahun1946, Kesatuan Bola Baling Amatur Antarabangsa (IAHF) telah ditukar kepada Kesatuan Bola Baling Antarabangsa (IHF). Kesatuan ini telah mengadakan kejohanan Bola Baling Sedunia Pasukan Lelaki setiap 4 tahun atau 3 tahun sekali dari Perang Dunia Kedua hingga tahun 1995. Selepas Kejohanan Bola Baling Sedunia di Ireland, pertandingan ini diadakan 2 tahun sekali. Kejohanan Bola Baling Sedunia Pasukan Perempuan diperkenalkan oleh kesatuan ini pada tahun 1957. Kesatuan ini menggalakkan permainan menggunakan tujuh orang sepasukan. Sekali lagi Kejohanan Bola Baling Sedunia telah diadakan pada tahun 1956 dan kali ini Sweden pula telah menjadi juara. Pada tahun 1956, undang-undang permainan ini telah diubahsuai dan diguna pakai sehinggalah ke hari ini. Pada tahun 2007, tedapat 159 buah kesatuan bola baling di pelbagai negara menganggotai IHF yang terdiri daripada 1130000 pasukan di mana terdapat sebanyak 31 juta orang pemain, jurulatih, pengadil dan pegawai . Pada hari ini, terdapat 68 buah negara menyertai IHF. Di Eropah, negara yang menguasai permainan ini ialah Jerman, Yugoslavia, Romania, Czechoslovakia, Hungury dan Poland.
Perkembangan bola baling yang pesat di Asia berlaku selepas penubuhan Kesatuan Bola Baling Asia hasil daripada cadangan Martyr Shaikh Fahad Al-Ahmad selaku pengerusi perwakilan Kuwait dalam Sukan Asia di Tehran pada tahun 1974. Beliau meminta supaya permainan bola baling diiktirafkan sebagai permainan rasmi di Asia. Ini adalah disebabkan permainan ini

mendapat sambutan yang meluas di Asia . Berikutannya Kesatuan Permainan Asia telah mengiktirafkan permainan bola baling sebagai permainan rasmi yang ke-19 dalam senarai permainan Asia. Martyr Shaikh Fahad Al-Ahmad juga mengambil inisiatif mengadakan satu mesyuarat untuk perbincangan penubuhan Kesatuan Bola Baling Asia. Hasilnya Kesatuan Bola Baling Asia telah ditubuhkan pada tahun 1974 semasa Sukan Asia di Tehran sedang berlangsung. Pada tahun 1976, semua kesatuan bola baling dari seluruh Asia telah dijemput menghadiri satu mesyuarat. Penubuhan Kesatuan Bola Baling Asia (AHF) diumumkan dalam mesyuarat tersebut. Ahli jawatankusa kesatuan ini telah dipilih dan jawatankuasa eksekutif ditubuhkan untuk menguruskan kesatuan tersebut. Ibu pejabat kesatuan ini terletak di Kuwait. Penubuhan kesatuan ini telahmembawa kepada pembangunan dan perkembangan permainan bola baling di Asia. Di Asia, Rusia, Jepun, China dan juga Korea adalah antara negara yang terkuat di mana pasukan wanita Korea Selatan telah memenangi pingat emas dalam Sukan Olimpik tahun 1988 manakala pasukan lelaki telah memenangi pingat perak

Permainan bola baling di Malaysia merupakan satu permainan yang baru. Perkembangan bola baling agak perlahan di negara kita. Permainan bola baling mula diperkenalkan oleh Lim Hock Han pada tahun 1976. Persatuan Bola Baling Olimpik Selangor dan Wilayah Persekutuan secara rasminya telah didaftarkan pada 11 September 1985. Cheah Hai Su telah dilantik sebagai presiden dan Lian Chin Nam sebagai Naib Presiden. Pada tahun 1986, persatuan ini telah menjadi ahli gabungan Kesatuan Bola Baling Asia. Kejohanan Bola Baling Terbuka Selangor dan Wilayah Persekutuan yang pertama telah diadakan pada 2 Jun 1982. Kejohanan Bola Baling Kebangsaan pula telah diadakan pada 7 Disember 1985 dan sebanyak 11 pasukan telah menyertai pertandingan tesebut. Mulai tahun 1987, permainan bola baling telah diterima sebagai satu permainan yang dipertandingkan di peringkat kebangsaan di bawah kelolaan Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM). Di peringkat sekolah, MSSM telah menganjurkan dua kursus iaitu di Kompleks TUDM, Lumut pada tahun 1985 dan di Sekolah Menengah Sains Selangor pada tahun 1986 untuk melatih guru dari semua negeri dalam aspek kejurulatihan dan pengadilan. Di maktab perguruan pula, permainan ini telah disenaraikan dalam kegiatan kokurikulum pelajarnya dan menjadi salah satu permainan yang dipertandingkan antara maktab-maktab perguruan dalam Pestarama Maktab mulai tahun 1985. Persatuan bola baling diperkenalkan kepada pelajar sebagai salah satu kegiatan kokurikulum.

Sebenarnya permainan ini biasanya dimainkan sampai peringkat sekolah menengah. Terdapat banyak rakyat Malaysia masih tidak mengenali permainan ini. Selain itu, negara kita kekurangan jurulatih yang berkaliber disebabkan masalah kewangan. Kesatuan Bola Baling Amatur Malaysia bertanggungawab untuk membangunkan dan mengembangkan permainan di negara kita.

Sunday, February 1, 2009

Cuti Skolah dah mula=P

Assalamualaikum...
skali lagi masa-masa berkualiti me berlalu...and one gain i have to run 2 round padang every day...=P
Kembali pada gaya hidup sihat...
Cuti????macam tak cuti. Pack dengan pelbagai aktiviti.
pejat ada datang juga, untuk beli kain untuk majlis ...kami beli di alamoda, fabrik dari jakel.
hmm..puas ati juga sebab dari harga $ 30 kami dapat $12 je..
yup...dapat less lebih dari separuh harga...yes...best....me kena upah cepat2 sebb nak cik ja nak wat manik2..tapi me bz..
tak tau nak ambil masa time ble..huhuhuhuhuhuhu...
Ok la...nanti me update lagi