BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, October 17, 2012

Anggur

Assalamualaikum"....

Harini sy nak bercakap tentang anggur....saper yang tak pernah makan anggur? Pasti ada Kan....anggur ni mahal, tak jumpa la hage singit dua hinggit paling murah atas lima ringgit itu pun ang belambak bijiknyer

Itulah kisah si buah anggur yang selalu nampak sedap dan mengeramkan bibir untuk menjamahnya sebabkan taraf dia yang tinggi di mata buah- buahan lain, jadi anggur ni mmg mudahla lupa kan diri...bongkak dan sombong sudah sebati di sebalik kulit anggur yang nipis itu...Anggur mmg bijak ambil kesempatan...dia tau dia tak tahan duduk di tempat panas jadi dia mencari tempat teduh dari pelbagai buah- buahan yang lain selepas sorang sorang dia memakan budi oleh kerana kecantikkan dan tarafnya yang high level tu membuatkan buah-buahan lain kasihan padanya........tapi anggur lupa disangka panas hingga ke petang upernya hujan ditengah hari...Anggur lupa buah-buahan ni klau sehebat mana pun pasti busuk jika tiada guna nya pada manusia ke tong sampah jua perginya........

Hahahaha....itulah kisah anggur.


Tuesday, October 16, 2012

Penemuan baru...hmmmm


Pada awalnya diet protein tinggi dipopularkan oleh Dr. Atkins, tapi kini juga diadaptasikan oleh Dukan Diet dan lain-lain.
Tapi adakah ia selamat untuk diamalkan 

Fakta Menarik Diet Tinggi Protein, Rendah Karbohidrat:

Berikut ada fakta menarik tentang amalan diet tinggi protein dan karbohidrat sangat rendah yang anda mesti tahu.
  1. Berat turun cepat: Penurunan berat badan drastrik pada permulaan adalah air. Apabila anda tiba-tiba elak karbohidrat dalam diet, badan akan masuk “flush” mode untuk buang air berlebihan. Di sini anda boleh kurangkan 3-4kg pada minggi pertama (sahaja)
  2. Berat naik drastik semula: Now katakan anda amalkan diet high protein, rendah karbohidrat selama sebulan. Apabila anda kembali kepada diet yang lebih seimbang dengan nasi putih, buah-buahan etc, berat air dan nak dengan cepat semula. Kenapa? Kerana water retention banyak bergantung kepada hubungan glukosa dan insulin.
  3. Kurang lapar. Memang. Ini kerana insulin levels memang rendah dan tidak mempengarahi nafsu makan.
  4. Jangka masa panjang: Berapa lama dan boleh elak makanan berkarbohidrat seperti nasi putih, mee, bi-hun, roti dan buah?
  5. Turun air je ke? Tak jugak. Kalau lah anda betul-betul elak makanan berkarbohidrat sepertimana yang disyorkan, jadi memanglah banyak kalori-kalori yang dikurangkan. Mungkin dalam 600-1000kcal sehari. Jadi sudah tentu ada defisit kalori yang sememangnya kunci kepada penurunan berat badan.
  6. Ketosis dan ketones. Dengan ketidakadaan karbohidrat, badan terpaksa pecahkan lemak untuk sumber tenaga. Proses Ini dinamakan ketosis. Tenaga diperolehi daripada ketones – produk sampingan daripada ketosis.
  7. Ketones tu bahaya tak? Berdasarkan info di webMD,  ketosis dikategorikan sebagai unhealthy metabolic state di mana ketones boleh merosakan fungsi organ dan menjadi pencetus kepada penyakit seperti gout (uric acid tinggi), kidney stones or kegagalan ginjal (kidney). Ketones juga kurangkan nafsu makan, membuatkan rasa mual dan punca nafas mulut berbau.
  8. Bahaya Lain? Pengambilan protein berlebihan memberi tekanan kepada fungsi ginjal (kidneys) badan. Lebih protein tingkatkan kerja ginjal dan sudah tentu lebih wear-n-tear akan berlaku kalau ia berteruskan untuk jangka masa berpanjangan.
  9. Tapi berapa gram protein yang dikategorikan sebagai “tinggi”? Itu bergantung. Diet seimbang pesan 30% pengambilan kalori seharian. Formula lain mengatakan 0.7-1g protein untuk setiap pound (lb) berat badan.
  10. Berapa gram pulak dikategorikan sebagai “rendah karbohidrat”? Sesetengah diet tinggi protein popular tidak membenarkan lebih 20g karbohidrat sehari. 20g karbohidrat bersamaan dengan 2x potong roti atau 4x paket gula meja kecil.
… tidak kira diet apa pun, kalau nak kurangkan berat badan wajib ada defisit kalori …

Jadi boleh diamalkan atau tidak?

Jawapan itu bergantung kepada pilihan diri anda sendiri. Anda sebagai pengguna ada hak untuk memilih tapi biarlah anda buat pemilihan berdasarkan ilmu pengetahuan yang bernas.
Saya sendiri? Saya amalkan balanced diet atau diet seimang dengan nisbah lebih kurang 55:30:15 karbohidrat:protein:lemak. Bagi saya, karbohidrat tetap pilihan utama tapi susah tentu saya lebihkan karbohidrat yang mengandungi whole-grains atau serat.
Note: Tapi kalau saya perlu kurangkan water retention untuk photoshoot etc, yes saya akan kurangkan pengambilan karbohidrat untuk beberapa hari.
Amalkanlah diet yang membolehkan anda tetap menikmati kehidupan dalam kesederhanaan dan yang paling penting untuk jangka masa berpanjangan.

Monday, October 15, 2012

anak MAMA n ABI

HAi nama sya UWais Umar.....Saya kuat kurus..hehehehe

Uwais tolong mama berkebun di SMKTK..

Uwais  Sedang melihat kenderaan idamannya...BEK HO..hehee


Uwais and bicycle...Vroom..........vroom

Inilah perkadarannya..........uwais and Umai.................

family vacation Cherating...........

Selamat penganting baru YAZI nad Iwan...(luv u yazi and miss you very-very munch). Masih seperti dlu RAmpinggggggggggggggg je...jelous gak tunggu la kawe buat bagi boleh(huhuhuhuu ble la nak bertekad ni..huhuhuhuhu)
                  Kawan baik aku ni nikah 5hb Oktober 2012...Alhamdulillah she meet very Handsome and funny guy Iwan.....walaupun sudah lama tidak berhubung sebab masing-masing hanyut dengan kehidupan masing-masing selepas Uni....Alhamdulillah Allah masih memberi kesempatan untuk aku hadir pada majlis bersejarah yazi pada 6hb Oktober 2012 yang lalu....hmm tapi ye la tak sempat la n tak puas nak melepaskan semua rindu and macma-macam la dalam hati ni sebab ye la..pengantinkan milik semua...hari tu..kena la layan tetamu......apatah lagi aku ni yang tetiba muncul setelah bertahun-tahun senyap tengelam dalam hidup masing-masing...Tapi aku bersyukur sangat Persahabatan dan kasih sayang yang sama masih wujud dalam hati ini untuk sahabatku Yazi.....semoga berbahagia..and dapat bby cute plus comel macam Uwais aku ni..hehehehe..Cayukkkkkkkkkkkkkkkkk..................................................

Lepas je kendri yaze kami bertolak ke cherating.....................alhamdulillah sampai seronok sangat uwais dapat mandi Laut.....this some pic yang bleh share ...aku takut nak mandi la...ada OBOR_OBOR geli laa.walaupun jauh lagi aku dah berlari .......gebus2 air terpercik macam batu besar jatuh,...hahahaha sebab aku berlari-lari anak kecil sebab takut obor2...(kena kurus ni..) heheheh
layannnnnnnnnn uwais and abinya..mandi laut.............................................kat tepi jek.....
yey............jalan thank you en RUHI.............bawak jenjalan...................LOVE U A LOT...............