BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 13, 2008

KAri

Aku ni Gadis Kelahiran Penang...yang terkenal ngan masakan kari....
But..hahahha..aku masakan kari yang palin aku hampes...nasib la aku tersangkut ngan org PAhang...Negeri yang anggap semua dish berair dia panggil gulai(kari klu penang kirenye)
Gulai lemak la(penang Masak LOmak),Gulai masam(masak Taucu) ,Gulai tempoyak(masak lomak tempoyak) dan bermacam- macam lagik gulai di pahang ni...
TApi bagi Negeri Penang tanah tumpah darah ku...Gulai = Kari , JAdi........
Juz Gulai Ikan, Gulai ayam..Gulai rebung(ni fevret ni tapi klu makan mulut bau), Gulai Pisang, Gulai nangka...uishhhhh banyak gulai....
Setakat 3 tahun aku dok Usm...aku tgk abang idung besar jarang makan gulai...hmm tak baper fevret kot...tapi fevret dia slalu amik gulai lemak(ewah aku pun dah jadi org pahang cakap masak lemak tue gulai lemak) hehehehhe so.....aku tak la riso sgt...tapi rasa nyer PAk cik suke kot makan gulai..sebab dia ske makan tosai macam aku..huhuhu..kadang2 aku pun nak juga rasa gulai ni..klu aku dok merantau jauh tak tau masak gulai kan ssh...so...bek aku abadikan resepi Gulai ni dalam blog aku..hahahahaa

untung2 nnt kedepan aku bka blog nak dapatkan resepi ni..hahehehe

Kari Ikan

BAHAN-BAHAN:
½ ekor ikan tenggiri
2 sudu serbuk kari ikan
200 gram santan
2 ulas bawang putih } dihiris
4 biji bawang merah }
Sedikit halba campuran
Sedikit asam jawa
Sedikit minyak untuk menumis
5 biji bendi2 biji tomato – dibelah dua
Sedikit daun kari
CARA MEMBUATNYA:
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang telah dihiris. Masukkan daun kari dan halba campuran dan goreng hingga kekuningan.
2. Kemudian masukkan air asam jawa dan rempah kari, kacau sehingga pecah minyak. Masukkan santan, kacau sehingga mendidih.
3. Akhir sekali masukkan garam dan serbuk perasa diikuti dengan ikan. Masukkan juga bendi dan tomato sebagai hiasan. Biarkan hingga masak. Sedia dihidangkan.

OOOoo gelakkan aku yer..tak tau masak..huhuhu..tak pe la zaman sekarang hehhehee pompuan masak buku resepi kat sebelah...tak pe la..asal usaha..CAyuk2
Dari tak usaha and ikhlas..hehehehhe
backin dri la nie

4 comments:

julie@julianamnoor said...

hai fieda..

arizan said...

er

arizan said...

mana ler org raub pnggil kari gulai dik oi...

ada satu lagi gulai yg special kena bljar makan...n blja msak skali

gulai asam rong..kat raub je kot bnyak asam rong tu..

try ler..mmg sodap

Ruhie haFieda said...

Gulai rong.....
hehehee
tah la...klu penang gulai tu kari...
menda yang sama.....
Ble p phang gulai tu lain...kari tu lain..heheheheee

kena blajar mask ni..
kari yang paling fda tak suke masak
hehehehee